We’ve updated our Terms of Use to reflect our new entity name and address. You can review the changes here.
We’ve updated our Terms of Use. You can review the changes here.

אח ח​ו​ר​ג​: ״​ל​ה​ת​ע​ו​ר​ר​״ 1985, remester

by Razi Ben-Ezzer

/

about

אח חורג :״להתעורר״

בפברואר 1985 השתחררתי מהצבא. עמי לוי, ידידי ושותפי למוזיקה עוד מהתיכון, שכנע אותי להיכנס יחד לאולפן, ולהקליט שיר. סינגל. זו היתה פעם ראשונה שנכנסתי לאולפן הקלטות "אמיתי" , והחלומות הרקיעו שחקים. חלמנו לכבוש את הרדיו בסערה, להיות כוכבים. היינו בני 21, לא ידענו כלום על תעשיית המוזיקה , או על עולם הרדיו, או על יחצנות. בתמימותינו, חשבנו: כל מה שצריך זה להקליט סינגל, להדפיס אותו בכמה עשרות עותקים (הלא כמה תחנות רדיו ושדרנים כבר היו ב1985), לתת אותו לשדרנים, והם כבר כמובן כל כך יאהבו את השיר, שהם יתחילו לשדר אותו יום ולילה.

זה מה שעשינו. הקלטנו את השיר שכתבתי, ״להתעורר״ באולפן 8 הערוצים של משה דעבול,הדפסנו בערך מאה עותקים, (ויניל, שחור, עם חור באמצע), עיצבנו עטיפה חובבנית לבד, בבית, צילמנו במכונת צילום, והדבקנו אותה אחת אחת על העטיפות הלבנות שקיבלנו ממפעל השיכפול. נסענו בכל רחבי תל אביב, לתחנות הרדיו השונות, וניסינו לתת ביד את הסינגל לכל מי שהסכים לפתוח לנו את הדלת. בחלק מהמקרים, נאלצנו להשאיר את החבילה בידי הש.ג. בשער, שהבטיח לנו ש "אל תדאגו, זה יגיע לידיים הנכונות". לא ייאמן כמה היינו תמימים.

ואז, נותר רק לחזור הביתה, לפתוח רדיו, ולחכות שישמיעו.

הייתי משתחרר טרי, לא היתה לי עבודה, גרתי אצל אמא ואבא ,הלימודים עמדו להתחיל רק בסתיו, ומה שעשיתי כל היום, פשוט כל היום, זה להקשיב לרדיו הטרנזיסטור הקטן שלי ,זה שקיבלתי לבר–מצווה.

גלי צה"ל
רשת ג'
אייבי נתן.

גלי צה"ל
רשת ג'
אייבי נתן.

כל כמה דקות החלפתי תחנה, חס וחלילה לא לפספס, אם ישמיעו. ימים שלמים. מהבוקר עד הלילה.

אבא שלי, ראה אותי, ראה את הטרנזיסטור שלא מש מהיד שלי, ואמר: "אתה לא יכול כל היום ככה להתבטל. שים את הטרנזיסטור בצד, קח טוריה, קח את חפירה, תתחיל לחפור בורות, ותשתול את הברושים האלו".

יחד נסענו למשתלה והבאנו כתריסר שתילי ברושים קטנים בדליי פלסטיק שחורים, ואבא הראה לי איפה לשתול. השכנים התחילו בדיוק לבנות הרחבה די מפלצתית לבית שלהם, ואבא רצה ליצור שדרת ברושים שתפריד בין החצר שלנו לשלהם.

שמתי את הטרנזיסטור על הדשא הלח, תפסתי את הטוריה והתחלתי לחפור בורות לעצים.

לא הפסקתי אפילו לשניה להקשיב לטרנזיסטור, כל כמה דקות החלפתי תחנה, אבל העבודה היתה טובה לי. להניף טוריה, לנעוץ באדמה, להוציא את העפר, וברקע שוש עטרי, טוני פיין. אני מזיז את העפר העודף, וקוטנר משמיע שיר חדש של היוריתמיקס. באייבי נתן ממליצים לשתות מים, הרבה מים.

לא זוכר אם זה לקח יום או יומיים, עבדתי לאט, אבל יסודי. והשיר אפילו הושמע. פעם אחת אצל קוטנר, פעם אחת ברשת ג' אצל אלי ישראלי, פעם אחת אצל אייבי, מייד לפני החדשות שקטעו את הסולו של עמי בסוף השיר. צרחתי משמחה. בכל פעם, שטפתי מהר מהר את הידיים בצינור, ורצתי הכי מהר שיכולתי לצלצל לעמי לספר.

ובסופו של דבר, הברושים נשתלו. שורה יפה, בדיוק על גבול החצר. עמדתי באור הקלוש של בין הערביים, והשקיתי את האדמה הלחה. הטרנזיסטור לא הפסיק לנגן לשניה.

בשבועות שעברו אחר כך, הושמע השיר עוד כמה פעמים בודדות. תפסתי כמעט את כולם בשידור. אני חושב , שבסך הכל, הוא הושמע אחת–עשרה פעמים ביחד, בכל התחנות.

כל יום השקיתי את השתילים הטריים.

38 שנים עברו מאז. הברושים, שהגיעו לי פעם לברך, מתנשאים בגאון לגובה עצום, גבוהים מכל בית בשכונה. ענקיים, זקופים, שמחים. אני מביט בהם בגאווה בכל פעם שאני בא לבקר. אני שתלתי אותם.

credits

released August 8, 2023
מילים ולחן: רזי בן-עזר
קלידים, תכנון תופים, שירה: רזי בן עזר
גיטרות, שירה: עמי לוי
טכנאי הקלטה וגיטרה בס: משה דעבול

הוקלט באולפני יוטה, רמת גן פברואר 1985
רימאסטר אוגוסט 2023: רזי בן עזר

license

all rights reserved

tags

about

Razi Ben-Ezzer Florida

Russ (Razi) Ben-Ezzer:

Musician, producer and recording engineer, was born in NY and raised in israel. Band member and producer of "Pollyanna Frank". In 89 recorded and produced "lived and died in the closet" and in 90 recorded and produced the group's acclaimed album "No Choosing." Once relocating to the United States, worked as a producer and a engineer with Jerry Marota , the Commodores. ... more

contact / help

Contact Razi Ben-Ezzer

Streaming and
Download help

Report this track or account

If you like Razi Ben-Ezzer, you may also like: